Alles over Pilates

Met Pilates train je het hele lichaam en laat je alle spieren hun eigen functie verbeteren en optimaliseren. Centraal staat de ultieme samenwerking van het lichaam en het brein en de balans in kracht, souplesse en controle. Pilates is een unieke mix van fitness, stretching en core-stability training, ontworpen om de kernspieren van de buik, rug en heupen te versterken waarbij elementen van mindfulness worden ingezet. Heb jij training nodig om je houding te verbeteren of blessures de baas te blijven? En wil je trainen in een energieke groep? Dan is Pilates bij de Beweegruimte iets voor jou!

terug naar de vorige pagina

STOTT Pilates

Bij de Beweegruimte krijg je training volgens de STOTT PILATES® methode. Dit is een wetenschappelijk onderbouwde trainingsvorm en een hedendaagse benadering van de originele en klassieke bewegingsmethode van de legende Joseph H. Pilates (1880-1967). Alle oefeningen hebben aandacht voor een correcte lichaamshouding, de juiste ademhalingstechniek en nauwkeurigheid van bewegen (coördinatie). Bovendien zijn alle oefeningen functioneel, wat betekent dat het geleerde gemakkelijk aansluit bij onze dagelijkse activiteiten. Tijdens de training laat je de juiste spieren het juiste werk doen: je belast je lichaam zoals het bedoeld is. En dit werkt de hele dag door! Geen sit ups meer dus, maar de gedurende de hele dag je buikspieren op een goede manier gebruiken.

Gezond in beweging zijn

Hoe jij jouw lichaam gebruikt, zo vormt het zich! Eenvoudig gezegd: de functie maakt de vorm. Een lichaam dat eenzijdig wordt belast heeft minder functie mogelijkheden en is gevoeliger voor blessures. Daar staat tegenover dat hoe veelzijdiger en dynamischer je jouw lijf gebruikt, hoe vitaler en sterker het wordt. Al onze weefsels waaruit we bestaan (huid, spieren, gewrichten, zenuwen, organen, bloedvaten, hersenen etcetera), zowel van onze lichaam en van onze geest, werken op intelligente wijze met elkaar samen. Spanning op het ene type weefsel, werkt door naar het andere. Door al deze in elkaar overlopende structuren in hun overlappende functies uit te dagen en sterker te laten worden, optimaliseer je dus de samenwerking en de intelligentie van dit nauwkeurig afgestemde systeem.

Als een spier zwakker is geworden door bijvoorbeeld een fysieke blessure of een operatie, zal deze spier sterker moeten worden gemaakt met kracht- en uithoudingsoefeningen. Evengoed kan vermoeidheid of stress in ons systeem ervoor zorgen dat de samenwerking tussen spieren of het optimale samenspel van spiergroepen niet goed tot zijn recht komt. Lichaam en geest zullen dus op elkaar afgestemd moeten zijn om tot een harmonieuze en afgepaste functie te kunnen komen. De trainingen van STOTT Pilates sluiten hier goed op aan. Lichaam en geest worden uitgedaagd om deze samenwerking tijdens de training te volbrengen. Het resultaat hiervan werkt door als u de deur uitloopt. Je gebruikt dit onbewust de hele dag door en traint dus ook als je niet op de mat ligt!

Veel gestelde vragen

  • Wat is Pilates?
    Centrale doelstelling van de Pilates training is ondersteuning van de natuurlijke krommingen van de wervelkolom en ontspanning en beweeglijkheid van de spieren er omheen. Zo zijn we weer in staat om onze oorspronkelijke houding rechtop te kunnen handhaven, zonder het ontwikkelen van onnodige spierspanningen en blessures. Concentratie en ademhaling spelen een belangrijke rol tijdens de trainingen. De beoefenaar wordt zich meer bewust van zijn of haar lichaam en ervaart na verloop van tijd meer zelfcontrole.
  • Voor wie zijn de Pilatestrainingen geschikt?
    Deze training is voor iedereen die iets aan verantwoorde en effectieve beweging wil doen. Het is een veilige bewegingsvorm, vooral gericht op het versterken van de rug- en buikspieren en het versoepelen van de schouder-, bekken- en heupspieren. De oefeningen bestaan voornamelijk uit grondoefeningen en zijn ontwikkeld vanuit een fysiotherapeutische achtergrond. Hierdoor is deze training ook zeer geschikt voor mensen met lichamelijke klachten. (rug/nek/RSI).
  • Wat is het verschil tussen STOTT Pilates en andere vormen van Pilates?
    STOTT Pilates gebruikt moderne kennis uit de bewegingswetenschap maar volgt ook de hedendaagse ontwikkelingen in de revalidatie en topsport trainingsmethodes. Ten opzichte van andere Pilatesmethoden gaat de STOTT methode uit van de natuurlijke curves van de wervelkolom en worden alle spiergroepen getraind in de richting van spierbalans, met speciale aandacht voor techniek en individuele verschillen. De methode heeft als uitgangspunt dat het lichaam pijnvrij en op verantwoorde wijze wordt uitgedaagd in de optimale samenwerking van spieren.
  • Wat is het verschil tussen de basiscursus en de reguliere trainingen?
    De basiscursus bied je de mogelijkheid om het ‘waarom’ te ervaren achter de Pilatesmethode en om bekend te raken met de basisprincipes en de specifieke terminologie, zodat je uit elke (reguliere) training het optimale effect kunt halen. In de reguliere trainingen zijn de basisprincipes het vertrekpunt voor een dertigtal oefeningen waarbij alle spiergroepen aan bod komen, in combinatie met een juiste ademhalingstechniek en een juiste focus.
  • Kan ik ook meedoen aan de reguliere trainingen zonder aan de basiscursus deel te nemen?
    Mensen die eerdere ervaring hebben met de STOTT Pilates basisprincipes en -trainingen kunnen zonder deelname aan de basiscursus toch aan de reguliere trainingen deelnemen. Zonder ervaring met STOTT is de Basiscursus een goede investering waar je lang plezier van zult hebben.
  • Wat moet ik aan tijdens de training en moet ik verder nog iets meenemen?
    Neem een handdoek mee voor op de mat. Alle benodigde materialen zijn ter plaatse aanwezig. Trek gemakkelijk zittende (sport-)kleding aan waarin je vrij kan bewegen. Zorg dat je het warm genoeg hebt en iets kan uittrekken als dat nodig mocht zijn. We trainen zonder schoenen aan op de mat. Sokken (eventueel met anti-slip) zijn aan te raden.
  • Kan ik ook trainen als ik lichamelijke klachten/blessures heb?
    Aangezien bij de Beweegruimte getraind wordt onder begeleiding van een fysiotherapeut, zijn de lessen bij uitstek geschikt voor mensen met klachten aan hun bewegingsapparaat of langer durende blessures. De Pilatesmethode laat zich gemakkelijk aanpassen aan het individu, zodat iedereen binnen zijn of haar eigen mogelijkheden verantwoord en stap voor stap sterker kan worden.
  • Ik heb rugproblemen, kan ik dan wel aan de Pilatestrainingen meedoen?
    Bij (langdurige) rugpijn is vaak sprake van een verstoorde spierbalans, waarbij de ene groep van spieren een verminderd vermogen van krachtuithouding laat zien en een andere groep spieren juist overmatige spanning gaat vertonen. De Pilatestrainingen volgens de STOTT methode zijn erop gericht deze spierbalans uit te dagen en/of te herstellen. De oefeningen zijn hiermee juist uitermate geschikt voor mensen met rug- en nekklachten en worden tevens vaak ingezet in de dagelijkse fysiotherapiepraktijk.
  • Ik ben net zwanger geweest, kan ik dan wel aan de Pilatestrainingen meedoen?
    Ongeveer vanaf de 4e tot 6e week na de bevalling kan je weer rustig starten met beweegtrainingen. De Pilatestraining leent zich hier bijzonder goed voor, aangezien het een rustige en onbelaste vorm van bewegen is, met veel individuele aandacht voor houding en techniek. Een goede opstart dus om erna weer andere sportactiviteiten te kunnen oppakken.
  • Wat zijn de effecten van het trainen met de Pilatesmethode?
    Mensen die regelmatig deze methode beoefenen zullen ontdekken dat zij direct hun houding verbeteren. De flexibiliteit van de spieren en gewrichten neemt toe waardoor de beoefenaar minder last zal hebben van spanningen in de rug, nek en schouders. Resultaten zijn opvallend snel merkbaar en voor iedereen verschillend. De ene persoon vindt de fysieke veranderingen belangrijk, de ander vindt de mentale verandering van belang. Hoe dan ook: je komt letterlijk en figuurlijk beter in je vel te zitten.
  • Waarom is de Pilatesmethode al zo lang populair?
    Omdat je het lichaam oefent in datgene waarvoor en zoals het gebouwd is. Als dit op een veilige en technisch verantwoorde wijze gebeurt, waarbij de deelnemer signalen van het lichaam op juiste wijze leert te interpreteren en hierop adequat en gericht kan reageren, kan op veel intensiever niveau worden getraind. De effecten werken door, ook als je niet traint.
  • Waarom is deze methode minder belastend dan de meeste andere vormen van sport?
    De Pilatesmethode heeft oneindig veel mogelijkheden om de oefeningen aan te passen op het individu. Of je nou topsport bedrijft, veel denkwerk verricht, of blessuregevoelig bent: jij kan trainen met jouw specifieke mogelijkheden en doelen.Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat een oefening waarbij spieren in hun maximale verlenging worden beproefd, eerst bij een medium verlenging worden uitgevoerd om hiermee blessures of pijn te voorkomen. Zo kunnen de betreffende spieren toch worden getraind en neemt kracht en uithouding toe. Ons lichaam wordt fitter in plaats van uitgeput door oefeningen die letterlijk buiten ons bereik liggen.
  • Krijg ik de Pilatestrainingen vergoed van mijn zorgverzekeraar?
    De Pilatestrainingen zijn sportlessen en worden niet door je zorgverzekeraar vergoed. Sommige zorgverzekeraars vergoeden preventie. Je zou dan kunnen proberen om de kosten in te dienen. Eenieder blijft echter zelf verantwoordelijk voor het tijdig voldoen van trainingskosten.
top
X