Pilates – goed voor iedereen!

Een veelgestelde vraag aan mij is: ”Pilates, dat is toch heel goed voor alle mensen met rugpijn?” Mijn antwoord is dan: Pilates is goed voor alle mensen. En mensen met rugpijn waarbij het achterliggend oorzakelijke mechanisme van hun rugpijn spierdisbalans is (of in chique termen ‘motor control impairment’) kunnen in het bijzonder baat hebben van de Pilatesoefeningen als verlichter van hun herkenbare rugpijn.

Waarom is Pilates goed voor iedereen?
Belangrijk om te benadrukken is dat Pilates niet een doel op zich is (er ligt geen hoger doel verborgen in het ‘goed worden’ in Pilates) maar veel meer een middel. Een middel om brein en lijf met elkaar te laten samenwerken en op elkaar af te laten stemmen. Net als een computer die uploads van het web haalt om beter geïnformeerd te zijn. Natuurlijk trainen we kracht, uithouding, flexibiliteit, balans en spierevenwicht maar zonder een goed en levendig brein-lijf spel heeft dat weinig waarde.

In die afstemming ligt namelijk precies het (geheime) voordeel van dit type training. We maken ons lijf als het ware wakker en gebruiken de bedrading. Ons lichaam is een verlengde van ons brein: De connecties in onze software hebben verbinding met de hardware zogezegd. Het stelt ons brein gerust wanneer hij het lijf goed kent.

Vergelijk het met een straat waarlangs de lantaarnpalen uit staan. Er is geen overzicht. Wanneer er wordt ingebroken in een donkere straat is het lastig zoeken naar de boef. Een rijk verlichte straat daarentegen biedt weinig verstop plekken en politie en hulpdiensten kunnen snel en goed vinden waar ze moeten zijn wanneer ze worden opgeroepen.

Zo werkt het ook in ons lichaam. Hoe beter ons brein, de beschermer (hoofdkantoor) van ons lijf, het lichaam kent, hoe meer straten er dus verlicht zijn, hoe geruster hij erop is en hoe minder snel alarm slaan nodig is.

De oefeningen en beweegopdrachten in de Pilatestrainingen zijn erop gericht om ‘alle straten te verlichten’. Ook gebieden in ons lijf die we in de dagelijkse activiteiten minder vaak gebruiken en dus ook minder goed kennen. Dit soort gebieden, onverlichte straten, zijn hierdoor gevoeliger voor het oplopen van blessures: het brein beschermt hier sneller (overprotectie) of heeft door minder overzicht minder snel ‘de boef’ te pakken (sluimerende en terugkerende klachten)..

Een voorbeeld van zo’n gebied zijn de schouderbladen. Omdat we tegenwoordig weinig in bomen klauteren en klimmen en onze schouderbladen blootstellen aan onderbelasting in de vorm van urenlang statisch computerwerk, ontstaan hier nog wel eens problemen in de spierbalans met als gevolg pijnklachten en bewegingsbeperkingen van nek, schouders, hoofdpijn, armpijn en soms zelfs kaakpijn.

Een gerust brein levert volle kracht, optimale flexibiliteit en gepaste uithouding. Ons lijf voelt aan als een goed passende jas: er is teamwork, afstemming, snelle feedback en gerichte actie.

Daarom ben ik er na 18 jaar beoefenen nog even enthousiast over als dag 1 en:

is Pilates goed voor iedereen!

 

 

 

Geef een reactie

Your email address will not be published.

top