Stress?! Word weer het grazende dier!

In de huidige drukke en snelle samenleving is er gelukkig steeds meer bewustzijn over de invloed van stress op onze gezondheid. Er wordt vaak ingestoken op het vermijden van stress of op het behoud van ontspanning. Beide heb je niet echt in je macht. Bovendien, je hebt ze beide nodig: Er is evenwicht wanneer een forse inspanning wordt gevolgd door diepe ontspanning.

Stress is helemaal niet slecht voor ons systeem. Sterker nog, de primitieve delen van ons brein zijn superspecialist in het verwerken van stress. Als het maar kortdurend van aard is en dan weer volledig wordt afgerond. En dat laatste, daar zijn wij mensen ten opzichte van de dieren wat minder vaardig in zo lijkt het.

Wanneer een gazelle achterna wordt gezeten door een tijger maakt haar systeem stress aan. De hormonen cortisol en adrenaline zorgen er o.a. voor dat ze op dat moment alleen nog gericht is op overleven en het spierstelsel krijgt alle bloedtoevoer die nodig is. Andere systemen zoals de spijsvertering en het analytisch denken bijvoorbeeld worden even op een laag pitje gezet.

Is het gevaar geweken dan verdwijnen de stresshormonen en komt het systeem weer terug in rust. De ontspanningsknop gaat weer aan zogezegd. De gazelle gaat weer grazen en is de tijger helemaal vergeten.

Hier zit het verschil met mensen. Ons brein heeft in de evolutie een voorste deel erbij gekregen. Het deel dat kan nadenken over zaken. Het maakt ons sterk maar soms ook zwak. Want tijgers (al zitten ze nu vaker in ons hoofd en niet meer in de bosjes tegenwoordig) die vergeten we niet snel. En dat maakt dat stressreacties vaak niet helemaal worden afgesloten en blijven rondzingen in ons systeem. En langdurige stress, daar is het systeem niet op gebouwd en dat put ons uit en kan zelfs op de lange termijn voor ziekten zorgen.

In plaats van stress voorkomen, is het dus veel belangrijker om stress af te ronden: word telkens weer het grazende dier!

Hoe kan je stress afronden?
Op het moment dat de stressmodus aangaat in jouw systeem maakt het zich klaar om te vluchten of te vechten. Je spieren krijgen bloed. Toen we nog in de natuur leefden gingen we dan op de loop. Nu zitten we vaak op een kantoorstoel als de ‘’tijger’’ zich aandient en worden je spieren niet gebruikt. Het brein denkt dus dat de bedreiging nog moet komen en blijft scherp en allert. En dat kost veel energie.

Wil je stress afronden? Leer jezelf dan om te voelen wanneer jouw systeem in de stressmodus schiet en reageer adequaat: ga (kort en intensief) bewegen!

De ontspanningsknop gaat weer aan wanneer het brein vindt dat je veilig bent. Je ademhaling en hartslag worden dan rustig en je hebt weer oog voor je omgeving. Oog voor je omgeving heb je via je zintuigen. Dus door je bewust te zijn van jouw ademhaling, de dingen die je hoort, ziet, proeft, ruikt, daarmee versnel je ahw de rustmodus in jou en rond je de stressreactie af.

Je hebt nu actief bijgedragen aan je gezondheid: de aan- en uitknop staan weer goed afgesteld en de verwerking van stress verloopt zoals het hoort!

 

 

 

 

Geef een reactie

Your email address will not be published.

top