Zitten is NIET het nieuwe roken! (Deel 1)

Zitten is een houding waar ons lichaam prima mee om kan gaan. Van zitten op zichzelf verliest ons lijf geen gezondheid (van roken wel). Het is de dosis zitten per dag en de manier waarop we zitten dat het effect bepaalt van zitten op onze gezondheid.

‘Don’t just sit there’, het boek van bewegingswetenschapper Katy Bowman, bevat zulke eenvoudige en gemakkelijk toe te passen wetenschapjes dat ik ze graag met je deel en samenvat zodat jij het boek niet helemaal hoeft te lezen om toch al flink te draaien aan de knoppen van jouw gezondheid.

‘’Het enige wat een stoel goed maakt, is de frequentie waarop jij besluit er niet op te gaan zitten’’. Dit mooie statement illustreert de heldere boodschap van dit boek: je lijf is gemaakt om te bewegen, je cellen kunnen alleen hun werk doen in beweging, duss: move yourself and be healthy.

Maar hoe dan?! Want in onze cultuur is zitten heel gewoon geworden. Sterker nog, het kan zijn dat niet zitten je oncomfortabel maakt. Geen zorgen! Je hoeft geen outcast te zijn of gezondheidsfreak om de simpele tips uit dit boek direct toe te passen op jouw (werk-)dag. Het is juist de bedoeling dat je met kleine stapjes jouw gezondheid en energie naar een hoger level brengt. Deze statements met toelichting kunnen je helpen te kiezen wat bij jou past. Ready? Let’s go!

‘’Dynamiek is het sleutelwoord – stilzitten (en stilstaan) zijn killers’’
Wiebelen, je houding verwisselen, elk half uur 3 minuten rondwandelen in je (werk-)kamer, DAT zijn de verschilmakers

‘’Take a seat, not a chair: Anything you can rest your bottom on, that’s a seat’’
Laat bewegen en werken samengaan – dus geen lange wandelingen OF zitten achter de computer. Spieren, maar ook bloedvaten, zenuwen, het brein, eigenlijk alle weefsels in jouw lijf werken beter in beweging. Beweging is letterlijk hun voeding, zoals eten dat is voor je maag. De meeste klachten ontstaan niet door over-belasting maar door onder-belasting. Vooral ons bovenlijf (nek, kaken, schouders en armen) raken ‘’bored-out’’ (behoorlijk verveeld) door de armoede aan verscheidenheid in beweging op de dag. Je zult maar geboren zijn om te duwen, trekken, hangen en steunen en dan ingezet worden je leven lang als bediener van een computer-muis…. Saaaaaaiiiii…

‘’Hoe meer comfort hoe minder gezondheid’’
Zitten op super goeie (dure) op jouw ingestelde bureaustoelen maakt dat je nog langer stilzit! Zitten op een niet zo comfortabele kruk of zelfs op de grond (in de kleermakerszit bijvoorbeeld) maakt dat je al snel als vanzelf uit deze houding wegwilt en dus gemotiveerd beweegt! Niet omdat de timer van je computer het zegt maar omdat je zonder dat je het doorhebt even gaat ver-zitten.

‘’Your body is a coping machine, use that, not loose that’’
De ‘’coping machine’’ laat in het geval van de eenzijdige taken ook coping zien, alleen dan in de vorm van het verlies aan spierkracht waar geen gebruik van wordt gemaakt, met alle gezondheidsgevolgen en RSI klachten van dien.. Hetzelfde zien we overigens gebeuren bij een orca in gevangenschap. De vin die mooi rechtop staat wanneer de orca lange stukken en diep zwemt, komt vaak slap te hangen in gevangenschap waar hij alleen in rondjes door een ondiep bassin kan dolen. Bij dierentuindieren is het verlies aan gezondheid vaak goed zichtbaar. De mens in gevangenschap laat soortgelijke symptomen zien..

”Dynamic is key”
Wanneer je jouw (werk)plek dynamisch inricht zodat je in dezelfde tijd vaker in beweging bent, ben je waarschijnlijk al fitter dan iemand die wel 4x per week naar de sportschool gaat maar toch 9 uur per dag zit tijdens de werkdag.

To be continued……

Bron:
Katy Bowman – Don’t just sit there
Katy Bowman – Move your DNA

In de inspiratievlog ‘Beweegkansen binnenshuis’ geef ik handige tips en kleine korte oefeningen voor tijdens jouw werkdag 🙂

Brian Johnson vat het boek mooi samen:

Geef een antwoord

Your email address will not be published.

top
X