blauwdebilt.nl

Gezonder (en) ouder worden
De zgn Blue Zones zijn gebieden in de wereld waar mensen gelukkiger (en) ouder worden. Ingrediënten hiervoor zijn onder andere veel fysieke activiteit, natuurlijke voeding, deel uitmaken van een groep en hieraan betekenis kunnen toevoegen. Een zinvol leven leiden is een krachtige gezondheidsmaker gebleken.

Van klachtgericht naar krachtgericht
Machteld Huber deed jarenlang onderzoek naar de factoren die van invloed zijn op de menselijke ervaring van gezond- en welzijn. Haar missie: van Nederland een blauwe zone maken.

Tegenover het huidige ziekten- en klachtenmodel in de huidige gezondheidszorg is een paradigmashift nodig naar een gezondheid- en (veer-) krachtmodel: het centraal zetten van de factoren die gezond-zijn gunstig beïnvloeden, al dan niet in de aanwezigheid van ziekte en of beperkingen.

Start klein denk groot
blauwdebilt.nl is een verbindingsplatform in ontwikkeling van dit krachtmodel: het wil de juiste mensen aan elkaar verbinden en faciliteert het eigen potentieel, de eigen oplossing vanuit wilskracht ontstaan, ten aanzien van gezond- en welzijn in mensen.


Wat is nou het geheim van de blauwe zones?
De blue zones zijn benoemd door onderzoeker Dan Buettner. Hij ontdekte dat op een vijftal plekken de mensen op wonderbaarlijke wijze erg oud worden, en nog in een goede gezondheid ook.

De geluksvogels wonen in: Okinawa, Japan, Sardinië, Italië, Loma Linda, Californië, Nicoya, Costa Rica, Icaria, Griekenland.

De onderzoeken zijn vrij goed opgezet en daarom zeker van waarde. Dan Buettner onderzocht tal van factoren van deze ‘blauwe zones’ en heeft een aantal overeenkomsten ontdekt waardoor deze mensen gezonder, gelukkiger en ouder zijn. Wat kunnen we leren van deze mensen?

‘Word sociaal met vrienden en familie’
Alle mensen in de blue zones hadden sterke familiebanden. Kennelijk word je van zorgen voor de ander gezond oud. In onze maatschappij kennen we vaak de buren niet en volgens mij worden we daar niet vrolijker door. Gedeelde smart is halve smart en delen is vermenigvuldigen.

‘Rook niet’
Een overkoepelde gewoonte was dat al deze gezonde en blije mensen niet rookten. Roken mag je dan slank houden en zogenaamd stressverlagend werken, ouder word je er niet van.

‘Baseer je dieet op groenten’
Er wordt ook voornamelijk plantaardig gegeten. Plantaardig voedsel is voeding voor de darmbacteriën en zit bomvol bioactieve stoffen. Iedereen heeft het altijd over 12 vitamines en 8 mineralen, maar slechts weinigen hebben het over de meer dan 5000 bioactieve stoffen in groenten waarvan we de meesten niet kennen, maar wel weten dat ze kanker-werend zijn.

Zorg dat je beweegt
Deze mensen gaan niet de sportschool in om zich af te beulen. Nee, deze mensen verkrijgen op natuurlijke wijze hun dagelijkse portie beweging. Velen wandelen dagelijks in de zon, wat uiteraard ook veel vitamine D schenkt. Ook het huishouden zorgt voor een goede doorbloeding. In Sardinië en Okinawa valt op dat deze mensen veelal een eigen (groenten)tuin hebben, waar ze dagelijks hard in werken.

Vergeet de tijd
We zijn massaal geobsedeerd door de tijd en dat levert nogal wat stress. Mensen in de blue zones nemen het niet zo nauw met de tijd, iets waardoor stress op een afstand blijft. Stress kun je eigenlijk zien als de bron van alle ziektes. Stress verlaagt de werking van het immuunsysteem. Het immuunsysteem is zeer belangrijk bij het uitschakelen van bijvoorbeeld kanker.

Geloof
Blue zoners zijn geneigd te geloven in een groter doel van het leven en putten hier inspiratie uit. Dit geeft richting aan je leven. Het is belangrijk dat je iets hebt waardoor je ’s ochtends graag je bed uit wilt. Wanneer je gelooft en je daarvoor inzet, doe je iets dat buiten het ego omgaat en dat zorgt ervoor dat je langer op de been blijft.

 

Geef een reactie

Your email address will not be published.

top