Focus op Veilig

Er komt in deze tijd een enorme hoeveelheid informatie op ons af. Zoveel dat het soms overweldigend kan zijn op welke informatie je wel en op welke je niet kunt vertrouwen. Dat geeft letterlijk onveiligheid. Er zijn momenteel zo lijkt het, meer meningen dan virusdeeltjes in de wereld…

Als je weet hoe het werkt kan je zelf kiezen welke acties passen bij jou
Voor ons zenuwstelsel zijn er slechts twee afwegingen: is het veilig of onveilig? Haar enige taak is om ervoor te zorgen dat jij blijft leven. Bij onveiligheid wordt daarom direct een stressreactie geactiveerd, komen we in de overleefmodus en komt het immuunsysteem (IS) in actie. Bij veiligheid komen we (terug) in de leefmodus en vullen we de verbruikte energie weer aan. Een uitgerust en fit IS kan virussen en bacteriën buiten de deur houden of effectief bestrijden. Een uitgeput IS werkt slordiger, soms agressief, en vaker ongericht.

Welke lijf-signalen vertellen je dat de schakelaar in jou op onveilig staat?
Wanneer je je bewust bent van stress in jouw systeem kan je ervoor zorgen dat je je lijf tijdig terugbrengt in de rust- en meer energiezuinige modus. Stress is iets waar ons systeem in principe heel goed mee om kan gaan en hoeft dus niet vermeden te worden. Chronische aanhoudende stress is wel een probleem omdat onze energievoorraad dan niet meer wordt aangevuld (door het ontbreken van de leefmodus) en we onszelf zo uitputten. Je kunt het vergelijken met een kampvuur: om het vuur aan te houden zal er af en toe gesprokkeld moeten worden. Zonder sprokkelen dooft het vuur..

Een paar voorbeelden waaraan je kunt merken dat de schakelaar op overleven staat
zijn het gevoel van prikkelbaarheid, onzekerheid, geen zin, slapeloosheid, gejaagd gevoel, boosheid, angst over de toekomst. Lichamelijk kan je het merken aan gespannen spieren, hoofd- (kaak)pijn, een opgeblazen gevoel, duizeligheid, vermoeid zijn, stramheid in je lijf. Veel piekeren, ontevredenheid/somber, afname van focus en concentratie, verstrooidheid, snel afgeleid zijn, slordigheid, meer/minder eten, agressie, gebruik van kalmeringsmiddelen. Wellicht herken je enkele van bovenstaande symptomen. Wanneer je een dag hoofdpijn hebt die vanzelf weer wegtrekt is dit natuurlijk helemaal geen probleem. Bekijk of het symptoom vaak terugkomt of langer aanwezig is. Dit zou kunnen wijzen op langdurige stress in jouw systeem en dus op verlies aan gezondheid.

Hoe kan je in jouw systeem de modus van veiligheid activeren, opdat zenuwstelsel en IS goed samenwerken en jij dus van binnenuit weerbaar bent?
Hieronder licht ik verschillende ingangen toe die leiden tot veiligheid in jouw systeem en waarmee jij dus ahw de schakelaar kunt switchen van overleef- naar leef-modus. Je geeft zo jouw IS de rust die het nodig heeft om haar werk goed te doen en je voelt je fit, energiek en vrolijk.

Een ‘veilige’ voedingsbodem is goede grond voor gezondheid
😊 Dynamiek in jouw dag – Jouw zenuwstelsel verwacht 6-8 uur beweging en dynamiek gedurende de lichte uren van het etmaal. Dat betekent niet dat je voortdurend moet wandelen, het betekent dat elke (kleine) beweging die je maakt matched met deze verwachting en dus voor veiligheid en rust zorgt in jouw systeem. Overweging: hoe dynamischer je je jouw werkplek inricht, hoe groter de kans dat je beweegt en dus jouw systeem ondersteunt in een sterke frontlinie. Zie ook blog ‘beweegkansen binnenshuis’

😊 Groenten op het menu – we hebben meer bacteriën in onze darm dan dat we eigen cellen hebben! Deze bacteriën, het microbioom, produceren levensbelangrijke grondstoffen (bijvoorbeeld serotonine) die ze afscheiden aan ons systeem, mits zij goed gevoed worden. Vezelrijke groenten, waarvan wij juist de bestanddelen niet kunnen gebruiken waar zij zo blij van worden, maken hen fit. Zorg goed voor je darmbacteriën en zij zorgen goed voor jou!

😊 Een heldere mindset – Of je nou eens bent met Mark Rutte of niet, zorg ervoor dat je in jouw veilige zone blijft! Discussie voeren over hoe hij het (beter) zou moeten aanpakken, je vaak boos maken of angstig voelen door het Nieuws, het zijn onrustige breinboodschappen. Onze gedachten en emoties veroorzaken chemische reacties: een vriendelijke gedachte reguleert richting de leef-modus, een boze of bange gedachte activeert de stress- en overleefmodus (hoe cool?!) en zorgt dus voor onveiligheid in JOUW systeem. De enige die hiervoor verantwoordelijk is, ben JIJ. Het gaat over JOUW gezondheid hier. Bekijk dus waarop jij NU WEL invloed hebt, zorg ervoor dat jouw systeem in de veilige energieopbouwende modus is om eventuele voorbijkomende virussen buiten de deur te houden of te tackelen. Spreek jouw cellen inspirerend en bemoedigend toe, JIJ maakt in jouw systeem wel degelijk het verschil! Zie ook blog ‘’het teken op veilig’’

😊 Een rustige ademhaling – Wanneer we in rust zijn ademen we zo’n 6-8x per minuut. Bij deze frequentie is er coherentie en vertelt het fysieke lichaam aan het centraal zenuwstelsel en het brein dat je in rust bent en schakelt over op de modus van vernieuwing, reparatie, herstel, energieopbouw en creativiteit. Overweging: Focus 4-6x per dag 1-5 minuten op jouw ademhalingspatroon en tel bij start het aantal keren per minuut. Probeer om zonder te forceren de uitademing met 1-3 seconden te verlengen. Het lichaam doet als vanzelf een reset en vertraagt het ritme van de ademhaling dat past bij rust en opbouw van energie. Zie ook blog ‘’jouw ademhaling als gezondheidsschakelaar’.

Stem af op de gezonde frequentie in jou
Het maakt niet uit wat je kiest of wanneer, bekijk of jij effectief kunt draaien aan de knoppen van veiligheid in jouw systeem, laat dat je focus zijn, met als resultaat meer weerbaarheid en een vrolijke state of mind. Welke waanzinnige theorie ook waar is en welke niet, weerbare evenwichtige mensen vormen samen een stevige, energieke, verbonden en bovenal vriendelijke samenleving! Let Us be the ones that make the difference 😊.

Geef een antwoord

Your email address will not be published.

top
X