Het teken op Veilig: van DIM naar SIM

Ons brein bepaalt of iets gevaarlijk (Dangerous) is of veilig (Safe) en beschermt ons in het geval van gevaar. Het stuurt ons in een andere (minder gevaarlijke) richting door middel van o.a. pijn, moeheid, duizeligheid, prikkelbaarheid en andere ongemakken. In de hoop dat hiermee veiligheid en evenwicht wordt hervonden. Het is de belangrijkste en meest oude functie van het brein: ons beschermen en ervoor zorgen dat we het overleven.

Het ontrafelen en vermijden van gevaar is een onbegonnen zaak. In veel gevallen weten we niet eens bewust welke signalen het brein meeneemt in deze weging. Een binnenwandelend virus wordt herkend en om zeep geholpen zonder dat we er erg in hebben en ingesleten gedragspatronen gaan aan ons ‘zicht’ voorbij. Gevarenboodschappen bestrijden en bepaald gedrag vermijden in de hoop van pijn of ander ongemak af te komen lijken dus een doodlopende weg. Maar wat ik dan WEL DOEN hoor ik je denken!

Je kunt zeker wel iets doen!
Ik schets het versimpeld opdat je het voor je kunt zien: het brein ontvangt uit het hele systeem grofweg 2 typen boodschappen: plus-boodschapjes, gelabeld als ”Veilig” en min-boodschapjes, gelabeld als ‘Gevaar’. Kort door de bocht telt het brein deze bij elkaar op en onder de streep maakt hij de balans op: meer plusjes dan minnetjes, er is niks aan de hand. Meer minnetjes dan plusjes, bijsturing is blijkbaar nodig: pijn of ander ongemak is het antwoord opdat ander gedrag ontstaat.

Voor een lijf zonder pijn, ongemak en het gevoel lekker in ons vel te zitten is het dus nodig dan er meer plus-boodschappen dan minnetjes zijn. Zogezegd: het teken ‘veiligheid’ staat regelmatig op aan. Het brein gaat dan direct in de herstel- en opbouwmodus. Stofjes als serotonine en dopamine zorgen ervoor dat we ons relaxed en weer onszelf voelen. Vol van zin en vol van vertrouwen.

Het brein ontvangt niet alleen vanuit het fysieke lichaam informatie. Ook onze gedachten wegen mee in of een situatie uiteindelijk als veilig of als gevaarlijk wordt gemarkeerd. En daar hebben we wel degelijk invloed op.

Wanneer pijn regelmatig in eenzelfde regio aanwezig is, kan het teken Onveilig vaker worden afgespeeld. Zo kan het zijn dat iemand die zich (bewust dan wel onbewust) bedenkt ”oh nee als die hoofdpijn maar niet komt vanavond nu ik net naar dat feest wil”, daarmee het programma Onveilig als het ware zelf opstart. Je stopt een kwartje in de jukebox voor de plaat waarvan je niet wilt dat hij gedraaid wordt. De kans dat de hoofdpijn opkomt neemt toe. Ook vanuit gedachten kan je het teken op Veilig zetten dus: de juiste muziek laten draaien!

Maak Veiligheidsboodschapjes aan (SIM=Savety in Me) en onderbreek vanuit je bewustzijn de Gevaren boodschappen (DIM=Danger in Me).

In de blog ‘Plug in! Hoe laad je gezondheid?’ Staan meer weetjes om de kans op het teken Veilig te laten toenemen.

Bron: Explain Pain Supercharged, Butler, Moseley

Geef een reactie

Your email address will not be published.

top
X