Jouw adem als Gezondheidsschakelaar

Wanneer je moet rennen om de bus te halen is je ademhaling veel sneller dan wanneer je op de bank tv kijkt. Althans, zo zou het mogen zijn.. Wanneer we ons inspannen zoals bijvoorbeeld tijdens hardlopen dan hebben onze cellen zuurstof nodig. Het ademcentrum in de hersenstam wordt geprikkeld en zorgt via een verhoogde ademfrequentie dat spieren energie krijgen en hun afvalstoffen kwijt kunnen. Er vindt verbranding plaats.

Wanneer we op een stoel zitten en weinig inspanning leveren is de ademhaling rustig. Een teken voor het zenuwstelsel dat we in rust/veilig/niet in vecht- vluchtmodus zijn. Het schakelt dan over op de leef- opbouwmodus: Ons lijf kan nu verteren, repareren, opbouwen en vernieuwen. Deze processen van verbranden en verteren wisselen elkaar geregeld af en verlopen ’autonoom’: ze gaan buiten onze wil om. Het lichaam reguleert zo zichzelf.

De kans zit ‘m hierin: Het werkt als tweerichtingsverkeer: het brein reageert op wat het lijf vraagt en andersom kunnen we vanuit bewustzijn het lijf sturen in een gewenste modus: Wanneer we ons bewust zijn van onze ademhaling en door de neus in en uit ademen, vertraagt de adem als vanzelf: Voor ons centraal zenuwstelsel het teken dat we in rust zijn en het schakelt het over op de vitaliteitsmodus. Een simpele oefeningen: adem in door je neus voor 4 rustige tellen, houd even vast voor 3 tellen en adem weer uit door je neus voor 8 tellen. Herhaal dit 5-8x en volg dan weer het ademritme zoals het vanzelf gaat. De oefening werkt als een reset op je ademcentrum en zorgt ervoor dat je terugschakelt naar de rustmodus.

Zo kan je dus via de adem jouw interne gezondheidsschakelaar bedienen voor meer focus en energie op jouw dag.
Kasper van der Meulen (Mindlift) en Koen de Jong (Sportrusten) leggen het in onderstaande filmpjes duidelijk uit:

Geef een antwoord

Your email address will not be published.

top
X