Lachen activeert de Nervus Vagus!

Ontspanning van de mimiekspieren en lachen reguleert het autonome zenuwstelsel en vooral de Vagale zenuw, ook wel: de Nervus Vagus.

Ons zenuwstelsel kent zowel een actiemodus (de sympaticus) als een rust- en herstelmodus (de parasympaticus): het gaspedaal en de rem in jou. Je bent of op de vlucht en in standje ”overleven” of je bent in rust en staat in de modus van ”leven”.

Door de N.Vagus te prikkelen, activeer je de uit-knop en dus de parasympatische leefmodus in jezelf. Prachtig, want gezondheid komt voort uit een frisse afwisseling tussen aan en uit. Voor een sterk en gericht immuunsysteem wat zowel goed kan vechten, indringers kan buitenzetten en ook geheugen kan opbouwen voor een eventuele volgende keer, ben je gebaat bij regelmatig in de leef-/opbouwmodus zijn.

En die knop bedien je dus via de N. Vagus! Hoe?
> Richt jouw aandacht op je zintuigen: neem bewust waar wat je ziet, hoort, ruikt, proeft en voelt
> Laat je ademhaling starten in de buik, adem 4 seconden in, houdt 3 seconden vast en adem voor 7 seconden langzaam uit
> Bedenk je drie zaken waar je op dit moment dankbaar voor bent
> Beweeg 5 minuutjes buiten in de tuin of in het bos: doe wat rustige bewegingen zoals kniebuigingen en armcirkels en doe een oefening waarvan je even een rood hoofd krijgt
> Lach regelmatig en ontspan de spieren in je gezicht

Via bovenstaande ingangen vertel je jouw zenuwstelsel dat je aan het leven bent in plaats van over-leven en je houdt zo jouw aan- en uitknop lekker soepel: je versterkt hiermee direct jouw weerbaarheid en gezondheid! gaaf toch?!!

Dr. Stephen Porges is grondlegger van de zgn ‘Polyvagale Theorie”, hij legt helder uit hoe het precies werkt:

https://blubrry.com/podcast___psychologists_off/57359283/

 

 

 

 

Deel dit artikel

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on email

Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief

We spammen niet maar sturen je af en toe interessante informatie. En je kunt je op elk moment weer afmelden.

Nog meer inspiratie

Beweegruimte in nek en schouders

In deze vlog leg ik je de reden uit van gespannen spieren en hoe je ze kunt bevrijden van hun (langdurige) spanning. Ik laat praktische

Salutogenese in de Beweegruimte

De bron van gezondheid Voormalig Huisarts en gezondheidsarts Birgit Spoorenberg heeft als persoonlijke missie om haar kennis uit de psycho-neuro-immunologie over de oorzaken van gezondheid

Wat je nog niet wist over Vitamine B12

B12, de vitamine die in het gezondheidswereldje een veelgenoemde vitamine is. En terecht, want B12 is zo essentieel voor je gezondheid dat een tekort ervan