Veiligheid = DE boost voor jouw immuunsysteem!

Kijken naar vormen en lijnen in de natuur brengt je in de rust- en herstelmodus en geeft jouw immuunsysteem even rust, zodat het zijn werk gericht en met focus voor je kan blijven uitvoeren.

Jezelf regelmatig in deze ‘parasympatische’ modus terugbrengen maakt dat de Killercellen in ons immuunsysteem hun werk beter en meer energiezuinig kunnen doen. Wanneer dit legertje sterk is zijn we goed beschermd tegen virussen!

Ons brein scant de hele dag of wij in onze omgeving veilig zijn of niet. Bij de uitkomst ‘onveilig” ontstaat er stress, het immuunsysteem gaat dan aan, en het stuurt ons vervolgens via pijn of andere ongemakken in de richting van weer meer veiligheid.

De onveilige boodschappen vliegen ons op dit moment behoorlijk om de oren. Vanuit de stressmodus regelmatig terugkomen in de rust- en herstelmodus is in deze tijd belangrijk om gezondheid en veerkracht te behouden.

De bedrading die de boodschappen naar het brein brengt is ons zenuwstelsel. Regelmatig veiligheidsboodschappen aanleveren via deze bedrading zorgt voor afname van stress en daarmee rust voor het immuunsysteem dat daarmee haar focus en scherpte behoudt. Dit is iets dat we behoorlijk zelf kunnen sturen en daar ligt een kans om zelf aan de knoppen te draaien!

Veiligheidsboodschappen aan het brein zijn bijvoorbeeld:
-Bewegen: zet de spulletjes in je keuken zo dat je veel moet bukken en reiken, in de kleine bewegingen zitten de grote kansen!
-In de natuur zijn en waarnemen met al je zintuigen: ruik, hoor, zie en geniet
-Ben je bewust van alle gedachten die er op dit moment zijn en misschien ook wel angsten die je ervaart – zoek af en toe de stilte op in jezelf, zonder alle gedachten
-Goed slapen (7-10 uur goede slaap per nacht) en uitgerust wakker worden steunt jouw leger
-Eet zo veel als kan onbewerkte voeding en ong 500 gram groenten per dag; dit zorgt voor minder stress- en immuunsysteemactiviteit en levert zo direct meer energie op
-Jouw ademhaling volgen, de spanningen in je lijf met aandacht voelen zodat deze zelf in beweging kunnen blijven en niet stagneren en verkrampen
-Glimlachen: dit ontspant je gezichtsspieren en geeft het signaal dat je niet op de vlucht en dus veilig bent (je vergroot hiermee niet alleen jouw eigen gezondheid maar ook die van anderen!)

Ben je nieuwsgierig naar de kennis achter deze weetjes? Doe dan eens mee met mijn workshop Positieve Gezondheid! Ik vertel je over jouw bio-logica, we passen het concept Positieve Gezondheid op ons zelf toe, en ik laat je de rustgevende en regulerende werking ervaren van de natuur op jouw zenuwstelsel en immuunsysteem.

Florence Williams is wetenschapper en onderzocht de effecten van natuur op de gezondheid in mensen. In deze video van 3 minuten vertelt ze over de kansen die er zijn in contact met de natuur:

 

Bronnen:
Florence William – Boek: The nature Fix
David Butler, Lorimer Moseley – Boek: Explain Pain Supercharged
Oersterk: Richard de Leth
Dr Qing Li – Boek: Shinrin Yoku – De kunst van bosbaden

Geef een reactie

Your email address will not be published.

top
X