Wat je nog niet wist over Vitamine B12

B12, de vitamine die in het gezondheidswereldje een veelgenoemde vitamine is. En terecht, want B12 is zo essentieel voor je gezondheid dat een tekort ervan een scala aan klachten kan veroorzaken.

Maar hoe zit dat dan, hoe krijg je een tekort? Krijgen we dan onvoldoende B12 binnen in onze voeding? Nee, dat op zich niet. Behalve wanneer je een plantaardig of vegetarisch voedingspatroon hebt, dan krijg je onvoldoende B12 binnen. Want B12 halen we echt vooral uit dierlijke voeding. Het is een vitamine die namelijk geproduceerd wordt door bepaalde bacteriën, en dat wordt gemaakt in de darmen van de dieren. Dit is de bron van B12, en dat is de reden dat het halen van B12 uit dierlijke producten dus nodig is.

We kunnen zelf B12 aanmaken, maar we doen er niets mee!
Het leuke is dat we in principe zelf ook B12 kunnen produceren, net als dieren, in onze dikke darm. Maar we scheiden dat elke dag weer uit, omdat onze dikke darm dit inmiddels niet meer kan opnemen. Vroeger wel, toen waren we zelfvoorzienend in B12 (kan je nagaan hoe essentieel deze vitamine is!). Maar door onze verandering van voeding (het eten van dierlijke producten) is de opname van B12 verplaatst naar de dunne darm, en kunnen we daarmee ons eigen geproduceerde B12 niet meer gebruiken. Wat een evolutie he!

De ADH van B12 is ongeveer 2,8 mcg per dag. Gemiddeld krijgen we als Nederlander zo’n 4,2 mcg B12 binnen met onze voeding. Dat is dus meer dan de dagelijkse hoeveelheid die we nodig hebben! En toch hebben we massaal een tekort aan B12.

In deze blog lees je meer over hoe dit tekort ontstaat en wat je zelf kunt doen om het aan te vullen:

https://www.ellengeerlings.nl/blog/vitamine-b12/

Geef een reactie

Your email address will not be published.

top
X